Rammstein Made in Germany Rammstein Mein Land Rammstein Liebe Ist Für Alle Da Rammstein Liebe Ist Für Alle Da
Rammstein CDON.COM:issa

Kirjoittaja Aihe: Millaista on hyvä musiikki?  (Luettu 900 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Frostbitten

• Yleisvalvoja
  • Veteraani
  • Sukupuoli: Nainen
Millaista on hyvä musiikki?
« : 09.06.08 - klo:12:20 »
Eli kysyisin nyt teiltä - millaista on hyvä musiikki ja mitkä ovat hyvän musiikin kriteerit? Minkä tyyppinen musiikki kolahtaa ja miksi?
Pohdin samaa juuri Ruoska Puolueen foorumilla ja koska olen laiska enkä jaksa kirjoittaa uutta juttua aiheeseen liittyen, käytän lähes samaa tekstiä. Eli oma mielipiteeni tulee tässä:

Sanoitukset ja sävel on se ydinasia. Sitten tulee laulajan ääni ja kieli. Myös jyräävyys ja ennenkaikkea mahtipontisuus on tärkeää (Mutter, Reise Reise). Kun tähään kaikkeen lisää vielä hyvät kitarariffit, on paketti valmis. Taiteelliset kitarariffit kruunaa kaiken (Wollt ihr das bett in Flammen Sehen?, Das Modell). Hyvän biisin sanoitukset ovat synkät, jopa pelottavat, mutta samalla tunnelmaa nostattavat ja viehättävät. Melodian tulee saada niskavillat pystyyn (hyvänä esimerkkinä Keine Lust, Ohne Dich, Nebel, jne... oikeastaan kaikki Rammsteinin biisit onnistunut tässä). Laulajan hyvällä äänellä en koskaan tarkoittaisi niinkään puhdasta ääntä, vaan jotain aivan muuta. Rumuus on kauneutta - kuten sanotaan. Ei-niin-perinteinen-musiikki on taiteellista. Till Lindemann on juuri sellainen kuin yhtyeen solistin tulisi olla. Saksan kieli ylikorostetulla aksentilla sopii mainiosti nopeisiin industrial-tyyppisiin kappaleisiin, miksei Suomikin, mikäli sanat rimmaavat hyvin yhteen ja kuulostavat hyvälle.

Eli näillä mennään. Olisi kiva saada teidänkin mielipiteitä esiin! :D

E: Huom! Ottakaa huomioon että aiheen tarkoituksena on koota yhteen asioita, joista hyvä musiikki syntyy. Mikä Rammsteinissa viehättää? -aihe on jo olemassa. Itse kenties keskityin liikaa Rammsteiniin tuossa kirjoituksessa, mutta te muut osaatte paremmin!
« Viimeksi muokattu: 10.06.08 - klo:20:25 kirjoittanut stein_less »

Poissa Tomba

• Veteraani
  • Sukupuoli: Mies
Vs: Millaista on hyvä musiikki?
« Vastaus #1 : 09.06.08 - klo:12:32 »
Melko samoilla linjoilla Frostin kanssa.... :P

Poissa amalia3

• Veteraani
  • minun rammstein logo tatskani
« Vastaus #2 : 09.06.08 - klo:13:28 »
 :D  mitäpä tuohon edel. vast. lisäämään.

Kyllä  Tillin ääni ramsuissa on ehdoton 1.  :-* Mä meen ihan ekstaasiin kun kuulen esim radiosta kesken pvn Ich will, Keine Lust, Amerika tai muun biisin. Ja kuuntelen cd:ltä joka päivä. Jotenkin se sehnsucht, klavier, alter mann ja ohne dich biiseissä korostuu, se Tillin hieno ääni.
Ainakin mun korvat niin ottavat....vastaan.
 Hyvänä 2. tulee melodinen musiikki, josta ovat taikoneet todella hienoo. ;D
3. kaikki yhteen........................mahtava yhdistelmä. :D
So ist das Leben! Das ist wohl alles für heute...

Poissa Evil K

• Konkari
« Vastaus #3 : 10.06.08 - klo:18:40 »
Musiikki on ainakin useimmiten aika henkilökohtainen asia. Minulla on koneella tuhansia kappaleita satojen yhtyeiden soittamina. Vaikka Rammstein yhtyeenä onkin kaikkein lähimpänä sydäntä, se soi soittimessa vain joskus.

Hyvän musiikin kriteerejä ei minulla ole paljon. Oma fiilis poimii oikean biisin Winampin listalta. Esimerkkinä vaikka perjantai; kavereita tulossa kohta kämpälle aloittelemaan, ja sit katsoo livebändiä baariin. Silloin pitää saada räyhäkästä, mieltä nostattavaa musaa. Yleensä valitsen Industrial-vaikutteista metalia tai rockia. Silloin soi yhtyeet NIN, Rammstein, Kovenant, Bodom, Borgir tai jopa Kotiteollisuus. Ei sillä lopulta ole väliä, mikä bändi soittaa, kunhan se on rokkia ja se soi kovaa.

Joskus taas tulee päiviä jolloin pistää kännykän kiinni ja istuu hiljaa ja juo sitä kolmatta punaviinilasillista ja on niin prkl:n masentunut. Silloin taas soi musiikki jonka sanoitukset saa tuntemaan oman olon vieläkin kurjemmaksi. Minä laitan herkkien kappaleiden sanoitukset paljon tärkeämpään asemaan kuin raskaiden jyräkappaleiden.

Yhtäkaikki: Missä on kaksi musafanittajaa, on kolme mielipidettä. :D
Hähä! Heisimato!

Poissa DerMetzgermeister

• Seniori
  • xBoX live : Chigiriki
« Vastaus #4 : 10.06.08 - klo:21:10 »
Eipä tässä ole enään mitään lisättävää edellisiin vastauksiin  ;)
I'm the dude playing the dude disguised as another dude!

Poissa Nebeli

• Konkari
« Vastaus #5 : 11.06.08 - klo:14:09 »
No tietenki sellane joka ei raiskaa korvia.  ;D No mulle tulee aina musiikista josta en pidä niin pää kipeeksi niin hyvästä musasta ei sit tietenkää tuu  ;)

Poissa Seemann

• Veteraani
  • Art Is Resistance
« Vastaus #6 : 15.06.08 - klo:12:28 »
Hyvä musiikki on sellaista mikä iskee tai missä menee kylmät väreet. Mä kuuntelen paljon melankolista musiikkia mutta kuuntelen oikeastaan fiiliksen pohjalta että tietyssä mielentilassa esim. hauskat bändit The Offspringit, Beastie Boysit jne. menee. Mutta pääpaino on melankolisessa musassa Rammstein, NIN, Depeche Mode, Tool, Paradise Lost, Viikate, CMX jne. Sitten pidän paljon kokeelisesta musasta esim. NIN, Queens Of the Stone Age, Radiohead, Muse. Mä en oikeen osaa luetella mitä kriteerejä mitä musa täytyy täyttää, mulle menee iha melkein iha mikä vaan :) Se on varmaan ainoo kriteeri että sen musan täytyy olla itse tehtyä ettei mitään Rihanna tyylistä tuotettua paskaa. Ja arvostan bändissä paljon että bändi on omalainen ettei ole kopio jostain toisesta esim Bodomi kopio bändi on Norter vai millai se kirjoitetaan tai Rammsteinin kopio on ruoska. että uskaltaa olla erilainen ja tekee sitä omaa juttuaan :)
"Joskus yksinäisyys tuo minusta luovuuden esiin - otan toisen lasin viiniä ja minusta tuntuu jopa vieläkin kurjemmalta. Taidetta ei synny ilman tuskaa, taiteen taso siis vastaa tuskan määrää."

Till Lindemann

vepa^

• Vieras
« Vastaus #7 : 16.06.08 - klo:12:48 »
minä kuuntelen musiikkia josta tulee iloiseksi. :)
blondie, akon, iggy, foo fighters... noilta ne iloisimmat ja mukavimmat ja tanssittavimmat kappaleet. mitään synkistely musiikkia nyt tulee (paitsi r+) kuunneltua.
musiikki on hyvää sillon ku se ei oo tylsää vielä 100000:llakaan kuuntelu kerralla. :)

Poissa Tiia+

• Jäsen
  • *
  • Yeah, they're ok.
« Vastaus #8 : 16.06.08 - klo:13:17 »
Hyvä musiikki on sellaista joka herättää tunteita, mielellään tietysti iloa, mutta tunne ku tunne. (;
BANG BANG ?

SR

• Vieras
« Vastaus #9 : 02.01.09 - klo:15:23 »
Aika vaikeaa määritellä... omasta mielestäni hyvä musiikki voi olla mitä tahansa. Se voi olla vaikka technoa, rockia tai sitten vaikka countrya. Kaikki riippuu siitä, toimiiko biisin melodiat yhdessä, onko kappale sävelletty hyvin yms. yms. Olis myös kiva, et bändi ois tehny kappaleet, eikä joku tuottaja yms.

Kokeellinen musiikki on mielestäni parasta. Siinä on sopivasti vaihtelua eikä se rajoitu tiettyyn musiikkialueeseen vaa siinä voi olla monia eri musiikkilajeja (miks mää tällee kirjotan, ihanku ette tietäis  :-\). Omalta osalta kokeellisessa musiikissa iskee parhaiten SOAD.

Myös laulajan ääni on tärkeä. Ainakin minulla laulajan äänen täytyy olla monipuolinen, että hän pystyy tulkitsemaan erilaisia kappaleita, kuten herkkiä, nopeita ja sit täyttä "mättöä" olevia kappaleita.

Sanoituksilla ei nyt ole oikein merkitystä, tietysti täytyy niistä joku tolkku saada ja hienot sanoitukset kappaleessa on tietysti aina plussaa. Rammstein on oiva esimerkki, miten sanoitukset sopivat biiseihin.

Itse tykkään musiikista, jota kuunnellessa unohtaa arjen ja sen murheet. Ja jos olen esim. surullinen, niin yleensä kuuntelen jotain herkkiä kappaleita tai heviballadeja ja jos taas oon täynnä raivoa, vihaa tai muuten vain energiaa, niin silloin kuuntelen yleensä täydeltä lastilta "mättöbiisejä" (Slipknot, Cannibal Corpse).

Tos oli jotai "perusteluja", oon aika huono selittää kaikkee ja täs oli varmaan jotain sellasia asioita, jota muut on maininnu.

Poissa Spring

• Fossiili
  • bullet for my valentine. paras bändi.
« Vastaus #10 : 03.01.09 - klo:12:42 »
Helppoha tää on, hyvä musiikki on hyvää, eli kuha mä pidän siitä se on hyvää :D
Fighters never quit, quitters never fight.